Genscom verwelkomt Boeta vzw

Pieter Delanoy, alias ‘de mol 2018’ uit het populaire, gelijknamige programma, is naast leraar ook voorzitter van Boeta vzw. Hij richtte in 2012 de vzw op en biedt kleurlingenjongeren in Zuid-Afrika kansen op een betere toekomst door hen een studiebeurs toe te kennen voor het hoger onderwijs. Althans in het begin, want nu is deze werking uitgegroeid tot het ondersteunen van de gehele gemeenschap. Om de drie maanden geeft Boeta de ‘Boeta Koerant’ uit: een krantje met info, nieuws en komende events van de vzw. Pieter en zijn moeder Greta maken de krant en worden daarbij sinds kort ondersteund door Genscom. Wij gingen langs bij Pieter en Greta voor een gezellige babbel.

Boeta vzw zet zich in voor de kleurlingengemeenschap in Zuid-Afrika. Waarom net deze doelgroep?
Pieter: “De kleurlingengemeenschap is een ongekende bevolkingsgroep die zich voornamelijk in de grote kaapprovincie in Zuid-Afrika situeert, en die het niet goed stelt. Ze hebben niet dezelfde kansen als de blanke of zwarte gemeenschap en hebben weinig toegang tot jobs, scholen enz. In tegenstelling tot de kleurlingen, zetten de zwarte gemeenschappen - zeker in de streek rond Kaapstad - wel stappen vooruit.”

Boeta vzw ondersteunt dus kleurlingenjongeren die hoger onderwijs willen studeren?
Pieter: “We zetten vooral in op jongeren in Ocean View, een township op weg naar de kaap. Als we jongeren meer kansen kunnen geven, kunnen zij werk vinden en kan de familie daar ook van genieten. Initieel zijn we begonnen met studiebeurzen uit te reiken aan studenten die na het middelbaar nog aan de hogeschool of universiteit willen studeren.”

Als studenten aan de hogeschool en aan de universiteit hun diploma behalen, vergroten ze hun kansen. Zijn er zo al voorbeelden van studenten?
Pieter: “Ja, op dit moment zijn er bij ons 19 studenten die afgestudeerd zijn. Zij hebben allemaal een job gevonden, wat wil zeggen dat we eigenlijk een 100% slaagpercentage hebben. Het leuke is ook dat we effectief merken dat het diploma een extra stap biedt om een job te vinden. Heel vaak omdat ze vanuit hun laatste jaar van hun opleiding in contact komen met bedrijven. Ze krijgen de kans om zich te bewijzen.”

Niet enkel helpen jullie studenten, maar ondertussen ondersteunen jullie ook de gemeenschap. Hoe is gemeenschapsopbouw gegroeid binnen de vzw?
Pieter: “Doorheen de jaren hebben we sterk ingezet op gemeenschapsopbouw omdat er daar ook nood aan is. Zo steunen we lokale projecten, en zijn we daar partners van. De bibliotheek probeert in de namiddag workshops en knutselactiviteiten aan kinderen aan te bieden. Daarnaast zijn er ook workshops voor volwassen en ouders over de opvoeding van hun kinderen, over schrijven, lezen en werken met de computer. Drie jaar geleden hebben we ook beseft dat er nood is aan een local boeta counsel. Dit is een groep van mensen die de dagelijkse werking doet. Het zijn gedreven mensen die elke week de studenten zien en hun noden goed aanvoelen. Kleine lokale initiatieven werken dus samen met elkaar. Op die manier merk je dat de townships stap voor stap vooruitgaan.”

Jullie brengen ook een eigen krant uit, de Boeta Koerant, die hier in Vlaanderen verspreid wordt. Op een gegeven moment zijn jullie op ons platform, Happiedays, terecht gekomen. Ondertussen hebben jullie een vast platform op mygenscom. Wat sprak jullie het meest aan om samen te werken met Genscom?
Greta: “Onze digitale nieuwsbrieven en onze (ontbijt)acties deden we via mailchimp. Onze folders en kaartjes werden dan weer bij anderen gedrukt, waarvan we de lay-out in een ander systeem maakten. Tot dat we dan bij Happiedays terecht kwamen, wat ik een plezant en gebruiksvriendelijk platform vond. Maar het was de bedoeling om slechts een paar keer een krantje op dat platform te maken. Dankzij jullie voorstel kunnen we nu alles in één systeem opmaken en verzenden! Wat we nodig hadden, was een verbetering van de kwaliteit, een efficiëntere werkwijze en een verlaging van de kosten. Dat is allemaal gelukt. Dus we zijn echt tevreden met jullie voorstel.”

In onze werkwijze voorzien we naast een opleiding ook een fris ontwerp op maat van de organisatie. Hoe is dit onthaald?
Greta: “Het ontwerp dat jullie maakten, is meer dan geslaagd! Jullie hebben er bovendien ook extra structuur ingestopt, de hoofding is prachtig, de kleuren... Jullie hebben zoals gevraagd verder gebouwd op ons ontwerp en dit beter gemaakt. Daarnaast vind ik jullie aanpak goed. Jullie komen spontaan langs, vertellen wie jullie zijn en vertellen ons hoe we ook een financieel voordeel kunnen doen. Het is fijn dat er een gezicht achter het bedrijf zit. Wat mij ook hard aansprak was de mogelijkheid om vanuit de papieren publicatie naar een digitale publicatie te gaan, zonder veel moeite te hoeven doen.”
Pieter: “Er is een professionele look aan de krant gegeven. Het zijn kleine dingen en de vernieuwde inbreng die het maken. Het nieuwe logo van de Boeta Koerant en de kleurencodes per pagina zorgen dat onze krant dynamischer en aantrekkelijker geworden is.”

Jullie verspreiden een papieren krant, en zetten deze via het systeem om naar een elektronische versie. Wat is de meerwaarde om zowel een papieren als een digitale krant te versturen?
Greta: “Persoonlijk? Dat je het papieren krantje ergens kunt leggen en dat je niet alles in één keer moet lezen. Je kunt ze ook terug nemen en doorgeven aan anderen. Het is toch nog een voordeel om een papieren krant te hebben. De digitale nieuwsbrief komt per mail toe en is vluchtiger. In de overload van de mails, is het toch ook handig om nog een papieren krantje te hebben. Bij de digitale nieuwsbrief is het dan weer interessant dat je de artikels apart kan aanklikken. Zo kan je kiezen welke artikels je wilt lezen, zonder een lange pagina vol tekst te hebben. Ik vind ook dat de mobiele versie van de digitale nieuwsbrief supergoed is. Het is zeer leesbaar en toegankelijk om de digitale nieuwsbrief op de smartphone te lezen. Zowel de papieren als de digitale krant worden goed onthaald.”

Zou het in de toekomst een idee zijn om de Boeta Koerant niet enkel in Vlaanderen te maken en te verspreiden, maar om dit ook door te trekken naar Zuid-Afrika? Ons systeem is zo opgezet dat er vanuit verschillende plekken publicaties gemaakt kunnen worden. Dus dat zij in Zuid-Afrika een publicatie maken en dat jullie de supervisie hebben om deze publicatie goed te keuren.
Greta: “We kunnen daar wel eens over kunnen nadenken en dat uittesten. Dat zou wel heel leuk zijn. Eigenlijk zouden we dat moeten hebben tegen dat de nieuwe beursaanvragen er zijn. Dat zou schitterend zijn.”
Pieter: “Ja, je kan dan het omgekeerde verhaal vertellen. Dat het inhoudelijk voornamelijk over hen gaat. Zo kunnen ze een aantal leden, studenten en Belgische initiatieven of vrijwilligers in het krantje uitlichten. Leg 50 krantjes in de bibliotheek, ze zouden direct weg zijn. De return is sowieso groter daar dan hier, ze zouden die krantjes koesteren.”

https://www.boeta.be/
https://www.happiedays.be/

Share This

Heb je een interessant project gezien en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?

We komen graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek.


MAIL ONS: info@genscom.be

BEL ONS: +323 210 08 54