Wat is many-to-manycommunicatie?

Multiredactie

Marketing verandert voortdurend. Vroeger sprak men van ‘product centric marketing’ en stond het product of de dienst centraal. Marketeers stuurden massaal reclameboodschappen naar de consument, in de hoop dat die een aankoop deed. Ondertussen is dat marketingmodel geëvolueerd naar ‘value-driven marketing’. Alle onderdelen van de marketingmix staan in functie van één doelstelling: waarde creëren.

Het bekendste voorbeeld van many-to-many-communicatie is uiteraard sociale media. Door de komst van sociale media is alles in een stroomversnelling geraakt. We zijn beter geïnformeerd en communiceren zelf over onze ervaring met merken en organisaties. Zo zien we dat medewerkers, leden, vrijwilligers en ook klanten van een bedrijf van zich laten horen. Zij creëren zelf waarde, hebben iets te vertellen en gaan in dialoog met bedrijven en verenigingen. Een interessant verhaal, informatie uit hun regio of vakgebied, getuigenissen van vrienden en eigen ervaringen, zijn slechts enkele van de vele voorbeelden van content die ze verspreiden. Organisaties die hier op de juiste manier mee omgaan en deze content actief weten te gebruiken, bereiken een grotere doelgroep en creëren betrokkenheid met hun merk of organisatie. Je maakt je content op sociale media dus best zo interactief mogelijk.


Communicatie en marketing kunnen vandaag niet langer gezien worden als de opdracht van één persoon of één afdeling. De kunst bestaat erin om de juiste stemmen te laten spreken en de lezer de juiste content te bieden. Veel bedrijven of verenigingen zijn zich wel bewust van het belang hiervan, maar weten niet goed hoe ze eraan kunnen beginnen. Een goed contentmanagementsysteem en deze tips helpen je om many-to-many in jouw communicatie-aanpak te integreren;
  • Ga na wie je doelgroep is en creëer persona’s. Als je weet wie je lezers zijn, kan je hen persoonlijk benaderen. Segmenteer je communicatie op basis van interesses, regio, functie... en verras je lezers. Wie zijn lezers echt goed kent, kan die data gebruiken om een stap verder te gaan en offline en online te personaliseren.
  • Ga na welke content jouw doelgroep wil lezen en zoek de juiste mensen om die content te schrijven. Geef anderen de kans om hun verhaal te vertellen en creëer nieuwe verhalen en frisse ideeën. Met een goed multiredactiesysteem werken jullie samen aan een gemeenschappelijk doel.
  • Benader je lezer via het juiste kanaal. Een multichannelaanpak werkt als je weet via welk kanalen jouw lezer zijn content wil ontvangen.

Many-to-many-communicatie is dé manier om meer betrokkenheid en relevantie te creëren. En meer relevante content is de sleutel tot inbound marketing. Geïnteresseerden en potentiële klanten vinden zo vanzelf de weg naar jouw bedrijf of vereniging. Met velen communiceren hoeft bovendien geen grote en onmogelijke opdracht te zijn. Met de juiste tool, kan je het makkelijk implementeren in je eigen organisatie en bereik je je doelgroep op de juiste manier.

Bij Genscom zien we dagelijks het succes van many-to-manycommunicatie. We begeleiden onze klanten bij de integratie van many-to-many in hun communicatie-aanpak. Wens je meer info en ben je benieuwd naar hoe jij dit kan toepassen in jouw organisatie, bedrijf of vereniging? Stuur een mailtje naar info@genscom.be en we nemen contact met je op.

Share This

Heb je een interessant project gezien en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?

We komen graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek.


MAIL ONS: info@genscom.be

BEL ONS: +323 210 08 54