Personaliseren, een buzzword mét reden!

Personaliseren en segmenteren

Een persoonlijke aanpak is vaak de beste manier om je doelgroep te bereiken. En dit om tal van redenen.

Be prepared for relevant content

Om een persoonlijke aanpak te integreren in je communicatiestrategie, heb je gegevens nodig over je doelgroep.
  • Op welke kanalen is mijn doelgroep aanwezig?
  • Welke informatie hopen ze daar te vinden?
  • In welke regio wonen ze?
  • Wat zijn hun interesses?
  • Welke content trekt hun aandacht?
  • Hoe gedragen ze zich online en welke keuzes maken ze offline?

Wie het antwoord kent op deze vragen, kan daarop inspelen met de juiste content. Een database met informatie over je doelgroep is dus van onschatbare waarde. Het is de basis van een gesegmenteerde en gepersonaliseerde communicatie-aanpak.

Eenmaal je beschikt over de juiste gegevens is het belangrijk om de juiste content te voorzien. In combinatie met de mogelijkheden van personalisatiesoftware en digitaal printen, kan je de meest relevante publicaties samenstellen voor jouw doelgroep.

We hadden het in een eerdere blogpost al over hoe many-to-manycommunicatie kan werken en welke voordelen daaraan verbonden zijn. Communicatie is geen opdracht die zich beperkt tot één persoon of dienst. De meest relevante communicatieboodschappen komen vaak van verschillende medewerkers of leden, lokale vrijwilligers of van uw eigen klanten. Durf hen aan te spreken en in te schakelen om samen kwalitatieve content aan te bieden.

Mix and match

Om je marketingbudget optimaal in te zetten, ga je de mix tussen online en offline optimaliseren. Meet het effect van je inspanningen en optimaliseer je online en/of offline kanalen. Digitaal kan je heel wat meten maar ook in printpublicaties kan je elementen voorzien die print en digitaal met elkaar verbinden en zo meetbaar worden. Maak bijvoorbeeld gebruik van unieke codes die in een digitale applicatie of website leiden naar een online ervaring.

Weet je niet hoe je je doelgroep best kan bereiken? Naast het analyseren van je digitale data kan het ook interessant zijn om een bevraging te doen bij je doelpubliek. Dit hoeft niet veel moeite te kosten en kan je snel en eenvoudig een schat aan informatie opleveren en veel geld besparen.

De mogelijkheden van digitaal drukwerk

Een digitale printer kan aangestuurd worden door personalisatiesoftware. Dat biedt heel wat mogelijkheden en kan in veel gevallen kostenbesparend werken.
  • Je kan je content eenvoudig segmenteren en personaliseren. Met de gegevens van je database kan je een onbeperkt aantal versies van je magazine, krant, nieuwsbrief of andere publicatie laten produceren zonder extra kosten
  • Elke publicatie kan unieke informatie bevatten en dus onmiddellijk geadresseerd worden. Zo hoef je geen etiketten of geadresseerde verpakkingen meer te voorzien.

Privacy please

Bij het verzamelen van gegevens is het van belang om rekening te houden met de privacywetgeving. Ga in de eerste plaats na of je de gegevens die je wil bijhouden mag verzamelen. Check daarnaast ook welke gegevens je mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Zo mag je die vaak wel gebruiken als het om gelijkaardige producten of diensten gaat, maar niet altijd.

Houd daarnaast ook rekening met opt-in en opt-out. Je bestemmeling moet de toestemming geven om zijn gegevens bij te houden en voor commerciële doeleinden te gebruiken. Bovendien heeft hij ook het recht om zich kosteloos te laten verwijderen uit jouw database.


Wil je een band opbouwen met je doelgroep en betrokkenheid creëren? Kies dan voor gesegmenteerde of gepersonaliseerde content. Ben je op zoek naar een partner om je hierbij te helpen? Neem dan contact met ons via info@genscom.be of bel ons op 03 210 08 54.

Share This

Heb je een interessant project gezien en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?

We komen graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek.


MAIL ONS: info@genscom.be

BEL ONS: +323 210 08 54