Huisvestingsmaatschappijen delen kennis op intervisiedag

Intervisie SHM bij Genscom

De sociale huisvestingsmaatschappijen hadden een boeiende intervisie bij Genscom. Ze wisselden kennis uit over hun bewondersbladen.

Doen we het of doen we het niet? Deze vraag hoefden we ons op voorhand niet te stellen. Uit de vele contacten met de huisvestingsmaatschappijen blijkt dat ze graag over het muurtje kijken. Hoe pakken hun collega’s het aan? Wat zijn hun inhoudelijke topics? Hoe geven ze hun publicatie vorm? Het zijn maar enkele van de vele vragen die we geregeld krijgen. Op Onze eerste intervisiedag werd een voltreffer! Van Ieper tot Diest en van Halle tot Westerlo, allen vonden de weg naar Linkeroever voor een boeiende dag waarin het delen van kennis centraal stond.

Een krantenbuffet als ontbijt

Genscom serveerde een krantenbuffet als start van de dag. We gidsten de sociale huisvestingsmaatschappijen doorheen de verschillende soorten publicaties en stonden stil bij de sterke punten van verschillende maatschappijen. Een coole header, een boeiend artikel, een eigenzinnige presentatie van het woningenaanbod, enzovoort. Al gauw wisselden de deelnemers hun redactionele kennis met elkaar uit.

Tips om met het platform te werken

Wat later sneden het tweede luik aan. Genscom werkt immers continu aan het verbeteren van het platform. We leerden de sociale huisvestingsmaatschappijen enkele handigheden om nog betere publicaties te maken en luisterden naar hun verbetersuggesties. Of het ook mogelijk is om te personaliseren in de krant en niet enkel op naam, maar ook op andere gegevens zoals een foto of een advertentie? Een ogenblikje, we gaan hier zo meteen verder op in!

Huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning toont de weg

We lieten huisvestingsmaatschappij De Ideale Woning zelf aan het woord. Naast hun gesegmenteerde publicatie, hebben ze ook werk gemaakt van hoogst persoonlijke publicaties met individuele huurprijsberekening. Een technisch hoogstandje? Neen hoor, enkel een adressenlijst gekoppeld aan een document. Genscom regelt de rest!

"Onze tekstenbank helpt sociale huisvestingsmaatschappijen om content toe te voegen aan hun eigen bewonersblad. Zo hoeven ze niet steeds het warm water uit te vinden."

Alvorens de deelnemers rond te leiden in de drukkerij om het productieproces te bekijken, namen we hen nog even mee doorheen onze databank met foto’s en teksten die we voor hen steeds updaten. In de beeldenbank heeft Genscom nieuwe, rechtenvrije foto’s toegevoegd en enkele mooie achtergronden. Zo hebben de sociale huisvestingsmaatschappijen nog meer troeven om hun publicatie mooier te laten ogen. In de tekstenbank steken nu zo’n 70 teksten rond topics die elke maatschappij zo nu en dan in haar publicatie opneemt: verandering in de huurwetgeving, enkele schoonmaaktips of verbeterprojecten. Zo hoeft elke maatschappij niet meer op zoek naar bijkomend tekst- en/of beeldmateriaal en is de publicatie in een handomdraai klaar.

Om de dag te eindigen, namen we de deelnemers mee op een wandeling doorheen het Sint-Andrieskwartier. We hadden er oog voor de sociale mix in de stad en voor de manier waarop de sociale huisvesting deze wijk mee kleurt. Een wandeling op maat dus! De lovende reacties van de maatschappijen doen ons blozen en geven ons een boost om nog meer in te zetten op kennisdeling voor doe-het-zelvers.

Share This

Heb je een interessant project gezien en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie?

We komen graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek.


MAIL ONS: info@genscom.be

BEL ONS: +323 210 08 54